Moja dwuletnia córka jest ostatnio na etapie fascynacji kolorami. Gdziekolwiek jesteśmy i cokolwiek robimy wszystko związane jest z nazywaniem poszczególnych przedmiotów kolorami. Zatem tworzymy kolekcje kolorystyczne, porównujemy i łączymy w pary lub wieloelementowe zbiory. Każda kredka, klocek, czy maskotka musi znaleźć się w rodzinie odpowiedniego koloru. Ubierając się Krysia tworzy pasujące do siebie zestawy… zatem możecie sobie wyobrazić, że to trwa ☺ Ale jaką sprawia radość. Ostatnio bawiłyśmy się w budowanie wież z klocków zgodnie z usłyszaną kolejnością. Najpierw ja mówiłam, a Krysia budowała, następnie była zamiana ról. Od razu przyznaję, że Krystyna zdecydowanie częściej była budowniczym niż ja. Więcej radości sprawiało jej budowanie niż dyktowanie.
Idąc za potrzebami i oczekiwaniami mojego dziecka wpadłam na pomysł, że wspólnie wykonamy instrukcje prezentujące kody kolorystyczne. Dziecko zaangażowane – dziecko szczęśliwe. Jakaż radość wyrysowała się na twarzy Krystyny, gdy powiedziałam: Krysiu zrobimy kolorowe instrukcje do klocków, użyjemy kleju i je zalaminujemy. Odpowiedź mojej córki: – Klej! Natychmiast zaprezentowała gotowość do działania usiadłszy przy swoim stoliku świetlnym. Przygotowałam materiały:
- Kolorowe kółeczka origami (mogą być również kredki lub mazaki)
- Białe paski papieru
- Kleje
- Czarny cienkopis
- Folia do laminowania
- Laminator
Zaczęłyśmy pracę. Sugerując się kolorami naszych klocków przyklejałyśmy kółeczka, jedno obok drugiego tworząc ciągi kolorystyczne. (Można je również narysować.)
Następnie czarnym cienkopisem zrobiłam ramki. Gotowe paski włożyłyśmy do laminatora, a na koniec wycięłyśmy uzyskując piękną i co najważniejsze własną i niezniszczalną pomoc dydaktyczno-zabawową.
Z tej pomocy można korzystać na różne sposoby.
Kolorowe szeregi
Kładziemy instrukcję na płytce konstrukcyjnej i nasza pociecha nad lub pod instrukcją odwzorowuje kod wpinając klocki jeden obok drugiego.
Kolorowe wieże
Pasek z instrukcją kładziemy dziecku w pionie i maluszek buduje wieżę zgodnie z kodem.
Budowle w kolorach
Nasza pociecha wybiera instrukcję i buduje wymyśloną budowlę stosując odpowiednie kolory.
Kolorowe kredki
Kody można odwzorowywać za pomocą różnych przedmiotów, np.: kredek. Nie muszą to być klocki.
Kolorowe rytmy
Nasze instrukcje mogą być też początkami rytmów, a zadaniem dziecka jest je odwzorować i dokończyć powtarzając właściwą kolejność.
Ponoć skupienie dwulatka na jednym zajęciu trwa kilka minut, my bawiłyśmy się ponad dwie godziny. Wam życzę równie udanej zabawy!